Daarmee moet Fiat, de grootste private werkgever in Italië, een wereldspeler in de autobranche worden. De 34-jarige John Elkann, Fiat-president en kleinzoon van de legendarische baas van het concern Gianni Agnelli, sprak van een historische gebeurtenis dat ,,geboorte geeft aan twee Fiats”.
Het concern kondigde het splitsen van de autotak (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati en Ferrari) en het onderdeel dat vrachtwagens en zware industriële machines bouwt, in april al aan. De maatregel moet voor beide onderdelen meer waarde opleveren. De industriële tak (onder meer CNH, Iveco en Fiat Powertrain Industrial) krijgt een aparte beursnotering aan de beurs in Milaan onder de naam Fiat Industrial.
Vrijheid
,,Fiat krijgt de vrijheid om met wie dan ook in zee te gaan”, aldus bestuursvoorzitter Sergio Marchionne. Analisten denken dat Fiat door de afsplitsing makkelijker kan integreren met Chrysler, maar ook samenwerkingsverbanden kan aangaan met nieuwe spelers uit opkomende landen als Rusland en India.
Fiat nam vorig jaar samen met een aantal andere partijen de meeste onderdelen van Chrysler over en kreeg zelf een belang van 20 procent in het Amerikaanse bedrijf.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl